Winkelen is in de afgelopen jaren nogal veranderd. De trend van online shoppen lijkt wat aan het afnemen en op dit moment groeit de retail branche weer. Maar de concurrentie is groot en klanten hebben hoge eisen. In de retail spreekt men over de “customer journey”, en daarbij staat beleving centraal. Sfeer is daar een onderdeel van, en verlichting speelt daar – voor de shoppers vaak onbewust – een grote rol in.

  • Levensmiddelenzaken
  • Foodspeciaalzaken
  • Woninginrichting
  • Kleding & sport
Word je als installateur gevraagd om mee te denken over verlichting in de retail? Dan zijn hier wat aandachtspunten.

De etalage geeft de klant een eerste indruk van een winkel. Zorg dat die dus goed verlicht is. Gebruik veel dimbaar kunstlicht om hinderlijke spiegeleffecten tegen te gaan, maar zorg dat het kunstlicht in de avond niet te fel is!

Als een winkel niet goed is verlicht, denken klanten vaak dat de zaak gesloten is. Gebruik daarom voldoende licht en kies de juiste lichtsterkte.
Plaats spotlights en licht belangrijke producten extra aan, dat zorgt dat klanten er op af gaan en dat werkt omzet verhogend.

Bepaal de juiste lichtkleur, afhankelijk van de sfeer en het type winkel en het assortiment. De lichtkleur bepaalt voor een belangrijk deel de uitstraling van een winkel. Philips ontwikkelde speciaal voor de retail lichtkleuren zoals Premium White en Crisp White.

Verlicht ook achterin de winkel, zodat klanten doorlopen. Dat kan met wat meer armaturen, of door het lichtniveau wat op te schroeven.